28-06-06

"Met die kaartjes, daar is iets mee"

Knack-journalist Stijn Tormans woornt in de Kleine Goddaard, één van de straten bij het pleintje waar Songul Koç om haar hoofddoek werd neergeschoten door Hans Van Temsche. Vorige week bracht Tormans in  Kanck het relaas van hoe zijn buren reageerden op de racistische moordpartij. Eén passage trok daarbij onze aandacht, die begint met: "Met die kaartjes, daar is iets mee." Vandaag, naar aanleiding van de dood van Guido Demoor, schrijft  De Morgen ook al over boodschappen die neergelegd worden op de plaats waar iemand na gewelddaden stierf. En weer is er iets vreemds mee.

Stijn Tormans: "Met die kaartjes, daar is iets mee. Een paar dagen na 11 mei stond een man voor de zitbank. 'Allez, da's na toch ruzie stoken', schetterde hij. En wees naar een paar kaartjes. Daarop stonden dingen als: 'Wij zijn bang van het Vlaams Belang', 'Er is een partij die dit mogelijk maakt' en 'De mensen die beweren te weten wat u denkt zijn niet verantwoordelijk voor wat er in uw hoofd omgaat.' Een paar dagen later, op een ochtend, waren de kaartjes weg." Voor alle duidelijkheid:dat was een aantal dagen voor de Antwerpse dienst voor stadsreiniging alle kaartjes en bloemstukken opruimde. Vandaag schrijft Tom Cochez in De Morgen  over een bloemenkrans die gisteren werd neergelegd aan het Astridplein in Antwerpen. Tom Cochez: "'Guido, we zullen aan u denken bij de volgende verkiezingen.' het opschrift stond op een bloemenkrans die voorbijgangers gisteren voor de VRT-camera's kwam neerleggen ter nagedachtenis van de overleden treinbestuurder."

Marc Fauconnier van het reclamebureau LF&F meent dat dit "pure guerillamarketing van het VB" is. "De partij hanteert even slimme als verderfelijke propagandatechnieken." Zo verlamd het VB reageerde na racistische moordpartij van Hans Van Temsche, zo hevig draait de propaganda na de busmoord. "Veel officiële partijcommunicatie is er doorgaans niet bij gebeurtenissen waar het VB sowieso wel bij vaart", zegt Fauconnier. "Maar achter de schermen zit men duidelijk niet stil. De bloemen met de tekst zijn een schoolvoorbeeld van guerillamarketing. Je voert propaganda zonder duidelijk te maken wie de boodschapper is. De media moeten erover waken dat ze niet misbruikt worden." Ook volgens Noël Slangen van communicatiebureau Groep C bezondigt het VB zich aan guerillamarketing. Noël Slangen: "De kans is zeer groot dat dit doorgestoken kaart is. Mensen die echt gegrepen zijn door het voorval hebben niet de politieke reflex om aan de gebeurtenissen meteen een stemadvies voor het VB te koppelen."

Of de bloemenkrans met het bewuste opschrift op instigatie van het VB voor de VRT-camera's is neergelegd, weten we niet. Zoals we ook niet weten, eerder zelfs vrezen, dat de gebeurtenissen op buslijn 23 voor een boost  in VB-stemintenties gaan zorgen. Feit is dat in de allochtone gemeenschap met evenveel afschuw gereageerd wordt op de dood van Demoor dan bij de autochone Antwerpenaren. De kern van het probleem is dat men jaren geleden al de kaartjesknippers op de buslijnen, de conciërges in sociale woonblokken, enzovoort heeft afgeschaft om een maximale rendabilisatie van sociale infrastructuur te bekomen. Men ziet tot wat het nu leidt. Maar of de media daarop zullen focussen? Intussen haalt het VB een rijke oogst aan stemmen binnen. Als het kan nog aangedikt met manipulatie van hunnentwege.

20:09 Gepost door AFF/Verzet | Permalink | Commentaren (0) | Tags: luna |  Facebook | | |  Print

De commentaren zijn gesloten.