07-09-10

"DE VRAAG VAN DE CONSUMENT BEPAALT HET AANBOD"

In het jongste nummer van het Vlaams Belang Magazine klaagt het VB over “de opmars van halalproducten in onze samenleving”. Warenhuisketen Carrefour wordt daarbij in het bijzonder in het vizier genomen. “Door het louter aanbieden van halalwaren, geeft men de fundamentalistische moslims – die de invoering van de sharia bepleiten – immers de gelegenheid hun strenge islamitische regels op te dringen.” Vooreerst biedt Carrefour niet “louter” halalproducten aan. Ten tweede rept het VB met geen woord over de reactie van Carrefour, die nochtans al op 11 augustus naar Filip Dewinter is verstuurd.

“Het is (…) niet onze taak als retailer om enig politiek of religieus standpunt in te nemen”, schreef Carrefour in haar brief aan Dewinter. “De leidraad bij het bepalen van het assortiment in onze winkels is de vraag van de consument die in de buurt van een bepaalde winkel woont. Net zoals we bijvoorbeeld in Vlaanderen – waar we graag een fris glaasje witte wijn drinken – meer witte wijn in het assortiment hebben dan in Wallonië, passen we ook het aanbod in andere afdelingen aan aan de vraag van onze klanten. Zo hebben we bijvoorbeeld ook een uitgebreid aanbod Italiaanse producten in winkels waar veel klanten met Italiaanse roots hun inkopen doen. Vanuit hetzelfde principe betekent dit dat we in een aantal (stedelijke) winkels inderdaad een assortiment halalproducten aanbieden. We laten ons, zoals aangegeven, bij het samenstellen van het assortiment, leiden door de consumentenvraag die in een bepaalde regio of buurt leeft. Andere discussies of afwegingen behoren eerder tot het brede maatschappelijke en politieke veld, waaraan wij niet rechtstreeks participeren.” Het is met andere woorden de kapitalistische logica, en niets anders, die Carrefour ertoe drijft halalproducten aan te bieden. Maar dáár trekt het VB niet tegen van leer. Het VB maakt er een culturele-religieuze zaak van, maar dat is niet de beweegreden van Carrefour.

De economische logica is ook de reden waarom in Frankrijk veertien hamburgertenten van Quick overschakelen naar halalproducten. Wat het totaal aan halal Quicks overigens op nog maar 22 van 358 Quicks in Frankrijk brengt. Quick had drie criteria om te beslissen op bepaalde plaatsen over te schakelen op halalproducten: de hogere verkoop van hamburgers met vis, de lagere verkoop van hamburgers met spek, en het verschil in bezoekersfrequentie tijdens en buiten de ramadanperiode. In de eerste acht Quicks met halalproducten verdubbelde het aantal bezoekers, steeg de verkoop met 100 %, en werden gemiddeld per Quick vijfentwintig nieuwe werkplaatsen gecreëerd. Een beetje flauw, letterlijk en figuurlijk, is dat in de veertien nieuwe halal Quicks één type hamburgers aangeboden wordt die niet-halal is. Die niet ter plaatse wordt gemaakt, slechts opgewarmd wordt. Naar aanleiding van de eerste halal Quicks heeft de socialistische burgemeester van Roubaix gedreigd met een proces tegen Quick, maar juridisch heeft hij geen been om op te staan. Hier werd weer met twee maten en twee gewichten gewerkt. Niemand zou eraan denken vegetarische restaurants van discriminatie te beschuldigen omdat ze geen vlees aanbieden. Terwijl je het verschil tussen vegetarische en vleesmaaltijden wél proeft, en halal of niet geen verschil uitmaakt voor de smaakpupillen. Overigens kreeg de McDonald's in de buurt van halal geworden Quick in Argenteuil (foto) niet meer klanten over de vloer. Het enige wat de klanten interesseert is de lengte van de wachtrij in de twee hamburgertenten.

Iets anders is als in een regio enkel een bepaald type restaurants is. Allemaal halal kopte De Morgen vorige zaterdag. Vaarwel plakje spek bij de Big Bacon, in Frankrijk wordt langzaam maar zeker al het beschikbare voedsel halal, luidde het in de ondertitel. Titels zijn vaak sensationeler dan de inhoud van artikels, maar hier was ook wat mis met het artikel zelf. Dat Quick meer omzet haalt met zijn halalvestigingen, konden we lezen. Journalist Douglas De Coninck had er wel aan toe mogen voegen dat Quick desondanks garandeert dat op minder dan tien minuten (auto)rijden er steeds een niet-halal Quick is. Enkel restaurants van een bepaald type, enkel pitta-eethuizen bijvoorbeeld, is geen verrijking. Leve de diversiteit!  

00:05 Gepost door AFF/Verzet | Permalink | Commentaren (0) | Tags: economie, internationaal, frankrijk, islam |  Facebook | | |  Print

De commentaren zijn gesloten.