03-06-12

VLAANDEREN VAKANTIELAND. SATIRE VAN ‘DE ZWARTE KOMEDIE’

“Het zal wel subtiel zijn?”, vroeg een collega niet zonder ironie toen we haar vertelden dat we naar Vlaanderen Vakantieland van De Zwarte Komedie gingen kijken. “Dat is niet de verwachting”, was ons antwoord. Het door Bert Verhoye in 1978 opgerichte De Zwarte Komedie heeft immers een stevige reputatie als het gaat over het inhakken op de macht en het misbruik daarvan, het gezapige Vlaanderen en het Vlaams-nationalisme dat uitmondt in fascisme.

 

Toen bij De Zwarte Komedie een toneelstuk opgevoerd werd over priester-collaborateur Cyriel Verschaeve moesten antifascisten gehelmd de wacht optrekken bij De Zwarte Komedie, herinnerde een lezeres van deze blog zich naar aanleiding van ons artikel over de Operatie Brevier-huldiging vorige maand. VMO’ers probeerden het theaterzaaltje in brand te steken en te vernielen. Ook niet echt gesmaakt door het extreemrechtse Vlaams-nationalisme was Uit zelfbevrediging, met twee gebruikte oranje condooms op de affiche en als ondertitel “De afwendbare opkomst van Karel D.” Over Karel D. die na de Zwarte Zondag van 24 november 1991 menig plan smeedt samen met zijn trouwe butler Filip, terwijl dochter Adelheid een innige liefdesrelatie heeft met ene Mohammed, rol gespeeld door de toen nog onbekende Noureddine Farihi (Mo in de VRT-soap Thuis, nvdr.). En zo heeft De Zwarte Komedie nog wel meer stukken op haar actief waarin het Vlaams-nationalisme en opkomend fascisme gehekeld wordt, net zo goed als dat De Zwarte Komedie dat deed met andere machtsinstituten. Godsdiensten, bijvoorbeeld.

 

In Vlaanderen Vakantieland evoceert Mira Delbaen de moedertaal die een moeilijke relatie heeft met het vaderland. Toch bij de familie Bloed-Bodem. We worden om de oren gekletst met woordspelingen, met als rode draad de opgang van Bart, de gouwleider. Videofilmpjes van de IJzerentorenpoepster, Gwendolyne Borms uit Maarksem, Fatima Al Boujaja uit de Teefhoek, en anderen, geven actrice Mira Delbaen de kans om van kledij en rekwisieten te wisselen, maar bieden ook een hilarisch zicht op de fans van Bart. Goed gekozen muziek afgewisseld met twee nummers gezongen aan een piano ondersteunen een voorstelling die geen minuut verveelt (op het wat te lang geraaskaal van ‘Bjorn van Bornem’ na). Een plezier om te bekijken en te beluisteren voor wie een bloedhekel heeft aan extreem Vlaams-nationalisme; een must om te zien voor wie nog niet goed beseft wat er in Vlaanderen bezig is. Vlaanderen Vakantieland is geschreven door Katrien Scheir, die daarmee al aan haar tiende toneelstuk toe is. Ze kent de knepen van het vak, met Bert Verhoye – intussen in de Ardennen wonend – als haar leermeester. Theatertechnisch en politiek schitterend toneel.

 

Bij de jongste adviezen voor de kunstensector vind je De Zwarte Komedie niet terug. De Zwarte Komedie is bij een vorige subsidieronde al op zwart zaad gezet. Een reden te meer dus om een krachtig ‘Allen daarheen’ te lanceren. Heeft iemand in Gent nog onderdak voor De Zwarte Komedie tijdens De Gentse Feesten? Dit verdient immers in heel Vlaanderen gezien te worden. In Antwerpen wordt Vlaanderen Vakantieland nog een paar keer vóór de zomer gespeeld. In het najaar wordt Vlaanderen Vakantieland opnieuw geprogrammeerd, maar ga er nu al naartoe en neem je vrienden en familie mee. In de buurt van het theaterzaaltje, aan de Leguit 15-17, vind je de Antwerpse rosse buurt – ook een spektakel. En wie nu al naar Antwerpen reist, kan recht tegenover de Boerentoren de arrogantie van de macht zien.  Bart De Wever op twee spandoeken die de volle gevelbreedte én -hoogte van een hoekhuis in beslag nemen. Volgens de stadsadministratie volstrekt illegaal. En wat antwoordt Bart De Wever hierop? “Als de stad hier verder mee wil, dan zien we elkaar voor de rechtbank.” De burgerzin die Bart De Wever van anderen eist, geldt niet voor hemzelf. Foto hierboven: Fragment uit de affiche van De Zwarte Komedie.

00:10 Gepost door AFF/Verzet | Permalink | Commentaren (0) | Tags: cultuur, de wever, antwerpen |  Facebook | | |  Print

De commentaren zijn gesloten.