29-11-12

OPLOSSING VLAAMS BELANG: REIZIGERS MOETEN MEER BETALEN

Het VB stapte gisteren mee op in een door de vakbonden ABVV/ACOD, ACV en ACLVB ingerichte betoging tegen de besparingsmaat-regelen en andere nadelige veranderingen bij het openbaar vervoer in en om Antwerpen (foto 1). Maar het VB vertelde niet wat het zelf in petto heeft voor de reizigers.

 

In een persmededeling werd door het Vlaams Belang steen en been geklaagd over de organisatie van het openbaar vervoer: “Door de afschaffing van bepaalde lijnen komen niet enkel de reizigersplaatsen in de bus en tram in het gedrang, ook de werkdruk op het personeel verhoogt aanzienlijk. Het Vlaams Belang is van oordeel dat er niet gesleuteld moet worden aan de bestaande lijnen, maar dat er integendeel meer trams op de bestaande lijnen moeten worden ingezet. De oudere tramstellen moeten vervangen worden door nieuwe modellen en het aantal moet opgetrokken worden. De technische dienst van de Lijn is onderbemand, waardoor sommige defecte tramstellen en bussen meer stilstaan dan dat ze zouden moeten rijden, wat op zijn beurt weer zorgt voor een tekort van het aanbod voor de reizigers.

 

Het Vlaams Belang is geen voorstander van het doortrekken van tramlijnen tot ver buiten de Stad. De reizigers die met de bus tot aan de rand van de Stad komen, kunnen daar overstappen op een tramlijn die hen dan vlot naar het centrum van de Stad kan brengen. Hierbij aansluitend is het Vlaams Belang voorstander van meer parkings aan de rand van de Stad vanwaar bezoekers eveneens snel via het openbaar vervoer de Stad in kunnen. Een combi-ticket dat (zoals dat bij de parking aan het station van Brugge van toepassing is) automatisch recht geeft op een tramrit is hierbij een optie. Uiteraard mag dit ticket niet duurder zijn dan de parkeerprijzen in de Stad zelf.

 

De frequentie van het openbaar vervoer moet omhoog. Momenteel wordt rekening gehouden met minimum 8 minuten wachttijd tussen twee trams of bussen en dit tijdens de spitsuren. Dat is onaanvaardbaar. Zelfs niet als er meerdere lijnen op hetzelfde traject rijden. Bij bussen en trams die overigens nagenoeg hetzelfde traject afleggen moet bekeken worden of dit wel nuttig is en of één van de twee niet kan worden afgeschaft. Voor het Vlaams Belang is ook de veiligheid op het openbaar vervoer van cruciaal belang. Reizigers moeten dikwijls opeengepakt zitten, weten niet zeker of een tram of bus op tijd zal aankomen en lopen daarbovenop het risico om met een crimineel feit te maken te krijgen tijdens hun tram- of busrit. De BTM-brigade (Bus- Tram- en Metrobrigade) in samenwerking met de politie zou een oplossing kunnen bieden aan dit probleem. Tevens kan deze brigade het zwartrijden gericht aanpakken.

 

Tot slot vraagt het Vlaams Belang zich af hoe lang de Antwerpenaar nog moet wachten op het rendabiliseren, het afwerken en het openen van reeds bestaande, maar niet altijd in gebruik genomen premetrostations? Door een vlot ondergronds tramverkeer worden boven de grond al vele mobiliteitsproblemen opgelost. De Stad moet vlot bereikbaar blijven voor zowel de zwakkere weggebruiker, het openbaar vervoer én de auto. Het Vlaams Belang roept dan ook op om met zoveel mogelijk reizigers deel te nemen aan deze manifestatie om zo het personeel van de Lijn een hart onder de riem te steken en een vuist te maken tegen diegene die deze desastreuze maatregelen willen doorvoeren.”

 

Allemaal mooi en wel. Maar opstappen in een betoging ingericht door de traditionele vakbonden – die anders altijd bekampt worden, en waartegen een eigen vakbond is opgericht – dat was even wennen. Er werd dan ook goed geluisterd naar de instructies van de vakbondsmannen aan het begin van de betoging (foto 2, naast de ACV-man zie je VB-personeelslid Bert Deckers. Aan het boompje respectievelijk de VB-personeelsleden Guy Dirckx en Wim De Winter). Niet dat ook gevolg werd gegeven aan de afspraken met de organisatoren van de betoging. De VB’ers die tot het einde in de betoging meestapten, gingen achteraf een pint pakken. In café Moskou.

 

Maar wat vertelde Filip Dewinter in het Vlaams Parlement toen daar de besparingen bij De Lijn en in andere sectoren voorgelegd werden? Filip Dewinter op 29 februari 2012 in de plenaire vergadering van het Vlaams Parlement: “Waarom kan niet worden ingezet op het substantieel verhogen van de kostendekkingsgraad van De Lijn? Men zegt: 0,5 procent per jaar. Dat is om te lachen. De gratispolitiek moet ter discussie worden gesteld, maar ook het decreet op de basismobiliteit moet men durven heroriënteren. Is het echt nodig dat in tijden van crisis de overheid duur betaalde taxi blijft spelen met het system van belbussen? Kunnen er ook niet heel wat middelen worden gerecupereerd door de bijzonder talrijke zwartrijders aan te pakken? De Lijn gaat bovenop de 1 miljard euro subsidie van de Vlaamse Regering voor bijkomend 60 miljoen euro in het rood. Voor 100 euro uitgaven staan uiteindelijk 16 euro inkomsten. Dat is ongeveer het laagste van heel Europa. Dat moet anders en beter.”

 

Dat kon je natuurlijk niet lezen in de VB-persmededeling over de actiedag voor het openbaar vervoer gisteren. Het Vlaams Belang somde tal van terechte kritieken op… maar verzweeg dat voor het Vlaams Belang dan maar de reizigers meer moeten betalen. Niet alleen de zwartrijders. “Voor 100 euro uitgaven staan uiteindelijk 16 euro inkomsten. Dat is ongeveer het laagste van heel Europa. Dat moet anders en beter.” Niet door de kapitaalkrachtigen aan te pakken, maar de sukkelaars die het openbaar vervoer nodig hebben.

01:10 Gepost door AFF/Verzet | Permalink | Commentaren (0) | Tags: sociaal, dewinter |  Facebook | | |  Print

De commentaren zijn gesloten.