21-01-13

RAPPERS EN COMMUNISTEN (BIJNA) TEN HUIZE BART DE WEVER

Bart De Wever is niet alleen partijvoorzitter, Vlaams parlementslid en Antwerps burgemeester. Hij is ook nog altijd columnist bij De Standaard. “N-VA-voorzitter Bart De Wever schrijft tweewekelijks over maatschappelijke problemen in Vlaanderen”, zo leidt de krant hem in. Vorige week was het acuutste maatschappelijk probleem in Antwerpen en omgeving blijkbaar hiphop, gothic en house, of toch de liefhebber ervan.

 

Na een lange inleiding, waarbij onvermijdelijk het oude Rome vermeld wordt, maakte Bart De Wever zijn punt: “Twee onderzoekers van de universiteit van Utrecht komen met een opmerkelijk onderzoek over de relatie tussen muzikale voorkeur en criminaliteit. Zij volgden vijf jaar lang 300 jongeren en kwamen tot de conclusie dat de liefhebbers van hiphop, gothic en house onder hen later meer risico lopen op crimineel gedrag. Niet dat er een causaal verband bestaat tussen de twee, maar het is een proces van socialisatie binnen de vriendenkring en culturalisatie met de levensstijl die dergelijke muziek vooropstelt. In de jaren negentig was rap misschien nog een vernieuwende en aangename mengeling van humor en sociale kritiek, vandaag reikt het jongeren vooral het belang aan van dames van lichte zeden (ho's), geld en juwelen (blingbling) en het criminele bestaan om voorgaande te verwerven (the thuglife). Wie zichzelf culturaliseert met die boodschap, loopt het risico zijn culturele voorbeelden voor werkelijkheid te nemen en zich te bezondigen aan criminaliteit. Misschien is het dus goed toch wat langer na te denken vooraleer conservatieve cultuurkritiek af te schrijven als het gezeur van domme, wereldvreemde lieden.”

 

Het is niet bekend of Bart De Wever en zijn huisfilosoof het Utrechtse onderzoek echt doorgenomen hebben. Ofwel hebben ze dat niet gedaan, ofwel verzwijgen ze de relativering die de onderzoekers zelf maakten van hun onderzoek. De Wereld Morgen-blogger Noush Meirlaen nam het onderzoek wel ter hand en plaatste belangrijke kanttekeningen bij de column van Bart De Wever. Journaliste Saskia Van Nieuwenhove kwam ook al tot heel andere conclusies dan Bart De Wever vanuit de muziekliefhebbers en jongeren uit de jeugdzorg die ze kent. Maarten Loopmans vindt dat Bart De Wever het wetenschappelijk bedrijf in een slecht daglicht plaatst door halve waarheden en hele leugens in zijn column te stoppen. Robin Baeten denkt er niet anders over. Vlaams parlementslid Yamila Idrissi roept op om de jonge hiphop-liefhebbers serieus te nemen in plaats van hen te stigmatiseren. Enzovoort, enzoverder. Normaal gaat het zo: een columnist zet wat op papier, een of twee mensen reageren, en de discussie is gesloten. Maar na Bart De Wevers column Ho’s en blingbling bleven de reacties van hiphoppers en hiphopliefhebbers op kranten- en andere redacties binnenstromen.

 

Alsof de duivel ermee gemoeid is, viel op dezelfde dinsdag als Bartjes column in De Standaard verscheen, het jongste nummer van De Nieuwe Antwerpenaar in de brievenbus van de Antwerpenaren. Met op de laatste bladzijde van dit magazine van de stad Antwerpen… een paginagroot interview met Salah Ibnou Kacemi die met zijn rapgroep NoMoBS (No More BullShit, foto) een dikke YouTube-hit heeft met Zehma. “Het gaat er in de clip soms heftig aan toe, maar dat is oké. Het is een subcultuur op ’t Kiel, en die hebben we laten zien zoals ze (jonge gastjes die reageerden op een oproep voor de filmopname, nvdr.) zijn, een script was er niet”, zegt de zanger van NoMoBS in De Nieuwe Antwerpenaar. Elders in het interview wordt uitgelegd dat NoMoBS jongeren oproept een eigen muziekscène te creëren in plaats van de Amerikaanse rappers achterna te lopen. Het spreekt het klassieke beeld dat Bart De Wever van hiphop heeft tegen. Chef-Wetstraat bij De Standaard en Antwerpenaar Bart Brinckman zag de samenloop van publicaties en vroeg zich af of de hoofdredacteur van De Nieuwe Antwerpenaar zich aan een telefoontje van de burgemeester mag verwachten. Maar er is nog meer.

 

Aanstaande vrijdag houdt de Antwerpse PVDA+ haar nieuwjaarsreceptie en daar wordt de Franken Teut-prijs uitgereikt. Een prijs voor mensen, initiatieven en organisaties die alle aandacht verdienen omdat ze opkomen voor meer rechten, een rechtvaardige en gezonde samenleving, voor betere levensomstandigheden, voor een toegankelijke cultuur… Er kon tot gisteren gestemd worden voor de zes genomineerden – dit artikel heeft dus geen invloed op de stemming – en de genomineerden zijn: Ico Maly met zijn boek over de N-VA, het Antwerps Platform Wonen met Wooncrisis in Antwerpen, Stop armoede.nu, het Gemeenschappelijk vakbondsfront bij De Lijn, onder andere inrichter van een betoging voor beter openbaar vervoer, Al-Ikram die ten strijde trekt tegen armoede in Borgerhout, en… de rappers van NoMoBS. Met andere woorden De Nieuwe Antwerpenaar zet rappers in de kijker die vrijdag misschien nog een prijs van communisten krijgen. Volgende zondag krijgt NoMoBS alleszins de prijs voor de Kielenaars van het Jaar die uitgereikt wordt door... de SP.A van de Antwerpse wijk 't Kiel.

 

Het is nu maar te hopen dat De Standaard dit nieuws niet oppikt, al dan niet om “een gat” op te vullen. Er zou misschien nog meer zwaaien voor de jongens en meisjes van De Nieuwe Antwerpenaar dan eerst gedacht. En misschien volgt er dan ook nog een samenscholingsverbod in Deurne want de Franken Teut-prijs en de nieuwjaarsreceptie van de Antwerpse PVDA+ vindt plaats – we durven het bijna niet schrijven, en het is echt maar figuurlijk bedoeld – op een steenworp van Bart De Wevers huis in Deurne. Als dat maar goed afloopt.

00:10 Gepost door AFF/Verzet | Permalink | Commentaren (0) | Tags: cultuur, actie, antwerpen |  Facebook | | |  Print

De commentaren zijn gesloten.