14-03-13

HABEMUS PAPAM FRANCISCUS

De katholieke kerk heeft een nieuwe paus (foto 1), en dat zullen we geweten hebben. Met de witte rook die uit een schouw in Vaticaanstad omhoog cirkelde, vergat men bij de VRT-televisie meteen al het andere nieuws en bleef men meer dan een uur emmeren over de pausverkiezing en wie de nieuwe paus zou zijn. Tot bleek dat het een nog niet vernoemde man was, en hij Franciscus als naam had gekozen. Dan kon men daar over voort palaveren.

 

De paus is natuurlijk wel een belangrijk wereldleider, en wat hij (niet) zegt en (niet) doet heeft een grote invloed op de rest van de wereld. Vlaams Belang-parlementslid Tanguy Veys dook meteen in de biografie van Franciscus I en ontdekte er “boeiende zaken; tegen #homohuwelijk, tegen #homoadoptie, tegen #corruptie”. Dat laatste is natuurlijk prijzenswaardig, over het andere kan gediscussieerd worden. Als de vraag opdook of Franciscus I betrokken was bij de misdaden van de Argentijnse junta sprak Tanguy Veys meteen over een “lastercampagne al gestart”. Misschien speelde de nieuwe paus wel een minder fraaie rol tijdens de militaire dictatuur ?! Waarom zou dat niet kunnen ?

 

En dan was er ook de naamkeuze van de Argentijnse kardinaal Jorge Bergoglio, voortaan paus Franciscus I. Naar het voorbeeld van Franciscus van Assisi (foto 2), heilige die de kant van de armen koos. Zowat iedereen was erdoor ontroerd. Maar er is meer. Vlaams Belang-sympathisant Rudy Van Nespen duikelde op Facebook volgde tekst op.

 

“Ten tijde van paus Innocentius III die een theologische visie bezigde op ‘Christus als Koning der Koningen, met Jeruzalem als Zijn stad en het Heilig Land als Zijn erfdeel’, dat met kruistochten heroverd moest worden op de moslims, verraste Franciscus door ‘om God’ te kiezen voor een verblijf in dienstbaarheid onder de Saracenen. Hij ging mee met één van de kruistochten maar bewandelde een tegenovergestelde weg. Zijn vreedzame benadering van de islam, dialogisch avant la lettre geeft een volstrekt ander beeld van God: de God van de nederige dienstbaarheid, die uitnodigt om in een geest van vrede en geweldloosheid onder andere mensen te gaan, hun werk en leven te delen en zo te midden van hen, Zijn aanwezigheid te ontdekken. Een belangrijke regel van Franciscus in de omgang met andersdenkenden en andersgelovigen is onder andere de afwijzing van woordenstrijd. Armoede, dienstbaarheid, geweldloosheid zonder wapenen, zelfs zonder het wapen van het woord, gingen voor hem hand in hand en uit dit perspectief ondernam hij in 1219 tijdens de kruistocht zijn persoonlijke vredesmissie naar de sultan van Damiate, waar hij hoffelijk werd ontvangen en spirituele gesprekken voerde.”  

 

Sint-Franciscus die een “vreedzame benadering van de islam” zocht, en niet meedeed met de moorddadige kruistochten tegen de moslims ?! Vlaams Belang-sympathisant Rudy Van Nespen besluit dan ook dat met “die Sint-Franciscus nie veel goeds” te verwachten valt.

01:30 Gepost door AFF/Verzet | Permalink | Commentaren (0) | Tags: veys, islam |  Facebook | | |  Print

De commentaren zijn gesloten.