31-03-14

WIE WINT EN WIE VERLIEST MET HET VLAAMS BELANG ?

Na de CD&V, Open VLD en SP.A heeft ook het VB bekend gemaakt hoe ze haar verkiezingsbeloften zou financieren. Op de cijfers van de N-VA is het nog wachten, de in de peilingen grootste Vlaamse partij heeft het blijkbaar moeilijk om met enig cijferwerk af te komen. Met iemand als Vlaams minister van Begroting Philippe Muyters  in de rangen (“35 + 72 is nog altijd 117”) is het natuurlijk nodig een en ander een keer meer na te tellen.

 

In de powerpointpresentatie over de kostprijsberekening die Gerolf Annemans (foto) presenteerde wordt als eerste vermeld de verlaging van de “sociale lasten”: de bijdrage aan de sociale zekerheid die met 9,3 miljard euro zou verminderen: 6,3 miljard euro onmiddellijk winst voor de bedrijven, 3 miljard euro gespreid in tijd die 4 % loonsverhoging voor arbeiders en bedienden moet financieren. De notionele intrest-maatregel waar vooral de grote en kapitaalkrachtige bedrijven van profiteren zou opgedoekt worden, maar in ruil zou de aanslagvoet van 33,99 % vennootschapsbelasting voor alle bedrijven dalen naar 23,5 %. 

 

De laagste pensioenen in de privé-sector en bij de zelfstandigen worden verhoogd (kostprijs 3,6 miljard euro), maar de hoogste pensioenen in de publieke sector worden ingeperkt, zoals ook de mogelijkheden voor brugpensioen (de twee maatregelen samen brengen 1,8 miljard euro op). Er wordt een opvoedersloon uitbetaald aan de thuiswerkende ouder, grotendeels gefinancierd door een daling van de uitkeringen voor werkloosheid, tijdskrediet enzomeer. Aan kinderbijslag, vooral voor de eerste drie kinderen, wordt 1,6 miljard euro meer uitgegeven. De totaaluitgaven voor de sociale zekerheid mogen evenwel maar met 1 % groeien, terwijl nu 2,5 % is voorzien.

 

De verlaging van de btw op gas en elektriciteit, van 21 naar 6 %, ingevoerd door de regering-Di Rupo, blijft behouden. Meerinkomsten haalt men vooral uit een “correcte inning (van de) btw”: 2,5 miljard euro. Het kapitaal wordt niet belast: geen vermogensbelasting, geen meerwaardebelasting op aandelen, en de roerende voorheffing op sparen en beleggen wordt verlaagd.

 

De afschaffing van de Senaat, de dotaties aan het koningshuis enzomeer bespaart ons 700 miljoen euro. Het afschaffen van de provincies wordt in de VB-tabel tweemaal vermeld: eenmaal bij de afschaffing van de Senaat enzomeer en eenmaal als besparing op het bestuursapparaat. Het gebeurt natuurlijk wel meer dat men bij het VB de zaken dubbel ziet, vraag dat maar aan de op de Krim dronken aangetroffen Frank Creyelman. Nog zattemanspraat: de verkoop van de overheidsparticipaties in Bpost, Belgacom, BNP-Paribas… levert volgens het VB 13,5 miljard euro op, maar over het verlies aan jaarlijks dividend spreekt het VB niet.

 

Loonbevriezing voor de ambtenaren en niet-vervanging bij natuurlijke afvloeiingen bij de overheid leveren 2,4 miljard euro op. “Meer controle in de sociale zekerheid moet overconsumptie en verspilling vermijden.” Zo wil het VB 15 % in de gezondheidszorg besparen, oftewel 4 miljard euro. Verstrengde controle op de werkloosheidsuitkeringen moet 300 miljoen euro opbrengen. De vakbonden krijgen 100 miljoen euro minder voor hun administratiekosten bij de uitbetaling van werkloosheidsvergoedingen. Het stopzetten van de immigratie zou volgens het VB 5 miljard euro opbrengen, het stopzetten van de transfers naar de andere gewesten 6 miljard euro en een lagere bijdrage voor de Europese Unie 1,4 miljard euro.

 

De top-5 van besparingen die het VB wenselijk acht zijn: 6 miljard euro bij de transfers tussen de gewesten, hetzelfde bedrag met de afschaffing van de aftrek voor de notionele intrest, 5 miljard euro met een immigratiestop, 4 miljard euro in de gezondheidszorg, en dan hoopt het VB nog 3,5 miljard euro te halen uit de magische “terugverdieneffecten”. De top-5 van extra uitgaven die het VB wil doen: 6,3 miljard euro minder sociale bijdragen voor de bedrijven, 3,6 miljard euro voor hogere pensioenen in de privé-sector en bij de zelfstandigen, 3 miljard euro door minder vennootschapsbelasting voor bedrijven, hetzelfde bedrag als loonsverhoging voor arbeiders en bedienden, en 2,1 miljard euro door de verlaging van de btw op gas en elektriciteit te handhaven.

 

De eerste vraag is natuurlijk in welke mate de cijfers van het VB te vertrouwen zijn. Economen maakten al brandhout van de becijferde programma’s van de CD&V en Open VLD, wat wordt dat niet als ze het VB-programma onder de loep nemen? De 5 miljard euro die het VB denkt te kunnen halen uit een immigratiestop komt uit “een extrapolatie van Nederlandse cijfers”, maar het sociale zekerheidsstelsel bijvoorbeeld in Nederland is toch sterk verschillend van het Belgische. Op de notionele intrest na zoekt het VB de besparingen vooral in de sociale sector. Winst is er voor zowat iedereen behalve de ambtenaren, maar vooral voor de bedrijven en hun aandeelhouders. Zo kennen we het VB wel.

00:15 Gepost door AFF/Verzet | Permalink | Commentaren (0) | Tags: 25 mei, vb |  Facebook | | |  Print

De commentaren zijn gesloten.