21-04-15

N-VA ZANDHOVEN LAAT EIGEN BEVOLKING IN DE STEEK

Met een actie aan het Flageyplein in Brussel begint de N-VA vandaag aan haar, eind vorig jaar al aangekondigd, voorjaaroffensief om uit te leggen dat de regering-Michel goed bezig is. Ze heeft wel de naam een ‘kibbelkabinet’ te zijn, erkent Bart De Wever. Maar er is volgens hem wel degelijk een grote verandering ten goede bezig. “We moeten een begrotingsinspanning doen van twaalf miljard euro tegen het einde van de legislatuur, en we gaan dat doen zonder de belastingen te verhogen. Het globaal belastingpeil is aan het dalen, het overheidsbeslag is voor het eerst in dit land aan het dalen, de competitiviteit wordt versterkt…" (Bart De Wever in Terzake, video vanaf 5’). Over de facturen van de regering-Bourgeois zwijgt Bart De Wever.

 

Neem nu De Lijn. De prijs voor de bus- en tramritten is voor zowat iedereen omhoog gegaan. Voor jongeren tot voor gepensioneerden, van gewone ticketten tot abonnementen. En terzelfdertijd wordt de dienstverlening verminderd: een aantal vroege en late ritten worden vanaf 1 mei geschrapt, belbussen verdwijnen… In Viersel bijvoorbeeld, deelgemeente van Zandhoven, valt men binnenkort zonder openbaar vervoer. De Lijn kondigde onlangs aan dat het de belbus Malle-Zandhoven-Zoersel schrapt, terwijl onder de vorige Vlaamse regering al de gewone lijndienst uit Viersel verdween. Vorige donderdag keurde de gemeenteraad van Zandhoven een motie goed tegen het besparingsplan voor het openbaar vervoer en het nu ook verdwijnen van de belbus.

 

“Een schande”, noemt de 70-jarige Pierre Thys de besparingen bij De Lijn. Door een oogziekte is Pierre helemaal blind geworden. “Vroeger kon ik nog met de auto rijden. Toen dat niet meer ging, nam ik de bus naar Antwerpen. Ik reed zonder hulp helemaal tot op de Rooseveltplaats in Antwerpen om aan de activiteiten van Licht en Liefde deel te nemen.” Maar dat kan niet meer. "Door het verdwijnen van de bus verloor ik mijn vrijheid", zegt Pierre Thys in Gazet van Antwerpen. “Mijn buurvrouw Elza die geregeld naar het ziekenhuis in Westmalle moet, maakt gebruik van de belbus. Voor haar is die afschaffing een nog grotere ramp”, vervolgt hij. Burgemeester Luc Van Hove (CD&V) geeft Pierre gelijk: “Het zijn besparingen op de kap van de zwakkeren in de samenleving.”

 

De N-VA – partij die bij de verkiezingen vorig jaar met 49,5 % van de stemmen haar beste score in het kanton Zandhoven behaalde – steunde de motie tegen de besparingen bij De Lijn niet. Liever dan bij de Zandhovense bevolking sluit de N-VA van Zandhoven zich aan bij Vlaams minister voor Mobiliteit Ben Weyts (N-VA). “Deze buslijn is economisch niet rendabel. Er moet nu eenmaal bespaard worden. Wij vinden het populistisch hoe de burgemeester dit voorstelt. Hij speelt puur op het sentiment. Het afschaffen van de belbus zal gepaard gaan met alternatieven voor mensen die niet in staat zijn om met de fiets tot de dichtstbijzijnde halte te geraken”, zegt de Zandhovense N-VA.

 

Het Brasschaatse CD&V-parlementslid Dirk De Kort kwam het voorbije weekend al af met zo’n ‘alternatief’: schakel Uber in, privé-personen die met hun auto mensen meenemen. “Dit kan je moeilijk een ernstig voorstel noemen”, antwoordde Styn Lewyllie, woordvoerder van de reizigersvereniging TreinTramBus, gisteren in De Morgen. “Om te beginnen wordt de belbus voornamelijk door ouderen gebruikt. Die hebben meestal geen smartphone en zouden dus geen gebruik kunnen maken van Uber. Daar eindigt het al. Bovendien weet je bij Uber nooit wanneer je precies kunt vertrekken. Wat als ouderen naar de zondagsmis willen? Of als je een vaste afspraak hebt bij de dokter? Uber werkt in grote steden, terwijl belbussen in landelijke gebieden rijden. Ik betwijfel of Uber daar zou kunnen functioneren.”

 

De N-VA is de rijkste politieke partij in Vlaanderen en kan nu met een barnumreclame proberen te camoufleren hoe het de Vlamingen in de zak zet. Maar – Siegfried Bracke zegt dat toch altijd – de werkelijkheid is de grootste bondgenoot. De mensen van Zandhoven weten nu wat ze aan de N-VA hebben, en aan de CD&V die geen echte oplossing biedt. Hopelijk blijven ze daaraan denken, en stemmen ze niet weer tegen hun eigen belang.

 

Foto: Hoelang smaakt de taart van de N-VA nog in Zandhoven en elders?

00:05 Gepost door AFF/Verzet | Permalink | Commentaren (0) | Tags: de wever, n-va, zandhoven, mobiliteit |  Facebook | | |  Print

De commentaren zijn gesloten.