30-04-15

TIPS VAN DE MEDIATRAINER VOOR BART DE WEVER

Het zal wel aan ons liggen, maar na de onder grote persbelangstelling gelanceerde #helfie-campagne (foto 1) hebben we er nog maar weinig van gezien. Bart De Wever had tijdens de Ten Miles natuurlijk een #helfie-T-shirt aan. Maar toen we Bart De Wever zagen lopen, gleden onze ogen vlug af naar zijn rood aangelopen hoofd, en de spannende broek die zijn benen en achterwerk accentueerden (sic). “Deze campagne is een miskleun over de hele lijn”, schreef vorige zaterdag Tom Heremans als ‘mediatrainer’ in dS Weekblad (foto 2).

 

Tom Heremans: “(…) Een feelgoodcampagne van 1 miljoen euro. De boodschap van die campagne: als N-VA’ers poseren voor een foto, dan steken ze voortaan vijf vingers op in plaats van twee. Uw mediatrainer moet zich ferm inhouden om er maar eentje op te steken. Deze campagne is een miskleun over de hele lijn. Om te beginnen is er dat lachwekkende logo. Een papperig handje met vijf gestrekte, maar desondanks bijzonder korte worstenvingertjes.

 

En dan dat hemeltergende filmpje. Een brave opa, met een nog bravere oma naast zich en twee schattige blonde kleinkinderen op de achterbank, valt met zijn wagentje stil in een smalle straat. Iedereen maar toeteren en foeteren, tot een ander braaf blond kindje achter de auto postvat en begint te duwen. Dra komt iemand helpen: het is een zwarte medemens met lang rastahaar en vuile kleren aan. Het type dat in Antwerpen tegenwoordig vijf keer per dag wordt tegengehouden om zijn papieren op legaliteit te laten controleren, en zijn zakken op de aanwezigheid van drugs. In dit filmpje blijkt hij ineens een lamme goedzak te zijn die bemoedigend knikt naar het blonde ettertje.

 

Komen daarna nog aandraven om mee te duwen: een bouwvakker met een helm op, een kantoorklerk met een boterham in zijn bakkes, een blondine in rijopleiding en een kaalgeschoren man met mediterrane uitstraling (toch geen Berber die recht uit een imagoverlagende winkel kwam gelopen, mogen we hopen). Het gezelschap is zo kleurrijk dat het een clip van de Village People zou kunnen zijn, maar in plaats van ‘YMCA’ zwelt ineens een bombastisch pianomuziekje aan en verschijnt deze tekst op het scherm: ‘Vooruitgang is geen zaak van selfies, maar van helfies.’ Hilfe (= helpen, AFF/Verzet), is het enige wat uw mediatrainer daarna nog kon uitbrengen. Ja, mijn Duits komt op de vreemdste momenten naar boven.

 

Daarom, beste Bart De Wever, enig vrijblijvend advies ter overweging. Het domste wat een politieke partij kan doen, is in een campagne zichzelf verloochenen. De N-VA is de CD&V niet en zal dat nooit worden. U bent geen warme, empathische, verbindende politicus en uw partijgenoten zijn dat ook niet. Dat is niet erg, niemand vraagt dat, de Vlaming heeft massaal op u gestemd omdat u net zo rechts en hard bent als hij. De grondstroom, noemt u dat, geloof ik. Waarom dan nu ineens de softie, excuseer, de helfie uithangen?

 

Weet u wat het is? U gelooft het duidelijk zelf niet. U stond op de persconferentie zo ongemakkelijk te wezen dat uw mediatrainer bijna medelijden met u kreeg. Dat is normaal. Het druist in tegen alles waar u voor staat. Bart De Wever die zijn opengesperde polleke voor zich uithoudt, die reikt geen helpende hand, die zegt: ‘Halt, kerel, jij komt er niet in.’”

00:05 Gepost door AFF/Verzet | Permalink | Commentaren (0) | Tags: de wever, n-va, media |  Facebook | | |  Print

De commentaren zijn gesloten.