25-05-15

HET BRUNO TOBBACK-MOMENT VAN BART DE WEVER

de wever,sociaal,mobiliteitHet fiscaal voordeel van gebruikers van bedrijfswagens of tankkaarten (= vier miljard euro/jaar minderopbrengst voor de fiscus, viermaal meer dan wat de Vlaamse overheid toestopt aan De Lijn). Bart De Wever wil er niet aan raken. “Neen, daar raak ik niet aan. Dat is dan mijn enige taboe. Puur rationeel klopt het dat het dieselwagenpark moet worden afgebouwd, maar ik pleit voor stabiliteit. De regering-Di Rupo heeft de spelregels en cours de route veranderd. Ik heb geen zin om de mensen een tweede keer te foppen”, zei Bart De Wever aan een lezerspanel van Het Laatste Nieuws.

 

Bart De Wever had met zijn bedrijfswagens-uitspraak, die vorige vrijdag 22 mei in Het Laatste Nieuws stond, zijn Bruno Tobback-moment. Die zei in een interview als minister van Leefmilieu in de regering-Verhofstadt II (2004-2007): “Bijna elke politicus weet wat je moet doen om het klimaatprobleem aan te pakken. Er is alleen geen enkele politicus die weet hoe hij daarna nog moet verkozen geraken.” Bruno Tobback geraakte nog wel herkozen, maar met de SP.A ging het minder goed. Federaal verzeilde de partij in de oppositie.

 

Goed genoeg weten wat moet gebeuren, maar het om electorale redenen niet doen. Dat is ook wat Bart De Wever doet. Er is één verschil met Bruno Tobback. Met zijn bedrijfswagens-uitspraak – die niet nieuw is – verzekert Bart De Wever zich de steun van de naar schatting meer dan 450.000 mensen die bovenop hun wedde een bedrijfswagen krijgen, al dan niet met onbeperkt gebruik van een tankkaart. 

 

Maar De Wevers standpunt ontlokt ook negatieve commentaren. De lezersrubriek van Het Laatste Nieuws zaterdag 23 mei stond er vol van. “Concreet gaan we dus verder de files subsidiëren tot we allemaal stilstaan en we met een compleet verkeersinfarct zitten. Bijzonder dom en kortzichtig”, klaagt een eerste lezer. Een tweede: “Het is nog begrijpelijk dat werknemers die de wagen nodig hebben voor de uitoefening van hun job een bedrijfswagen krijgen. Maar het is niet logisch dat lage en hoge kaderleden die de wagen alleen nodig hebben voor de woon-werkverplaatsing met de hulp van de fiscus extra beloond worden. Weer eens zijn het de hoogste inkomens die het voordeel krijgen, terwijl de lage inkomens moeten inleveren.”

 

“Meneer De Wever wil de spelregels inzake bedrijfswagens niet en cours de route wijzigen, hij heeft geen zin de mensen een tweede keer te foppen. Dat doet hij nochtans wel met betrekking tot mijn pensioen. Ik ben 46 jaar en statutair ambtenaar. De diplomabonificatie (voor mijn 6 jaar universitaire studies) wordt immers wel en cours de route integraal geschrapt. En dit nadat de regering-Di Rupo al de pensioenberekening op basis van de laatste 5 dienstjaren naar de laatste 10 dienstjaren gebracht heeft”, aldus een derde lezer. Enzovoort, enzoverder.

 

De bedrijfswagens-uitspraak botst op nog twee andere zaken van wat Bart De Wever vertelt. Het raken aan het fiscaal voordeel voor de bedrijfswagens is volgens Bart De Wever “mijn enig taboe”. Oh ja? Zowel in Het Laatste Nieuws als in De Tijd zegt Bart De Wever ook niet te willen weten van enige bijkomende belasting op vastgoed. Bart De Wever (in De Tijd): “De angst laat mij om het hart als ik zie hoe de discussie nu al verlegd wordt naar vastgoedbelastingen. Als men aan de baksteen in de maag van de Vlaming wil raken, dan haken wij af. Daar doen wij niet aan mee. (…) Voor mij is het dan ‘neen’.”

 

Het taboe van De Wever botst ook met de principes die hij voor andere zaken huldigt. In De Tijd – meer dan in Het Laatste Nieuws, wat natuurlijk geen toeval is – viseert Bart De Wever de sociale zekerheid en de uitbetaling van sociale zekerheidsuitkeringen door de vakbonden en ziekenfondsen. Bart De Wever: “Dat bestaat in geen enkel ander land, maar blijkbaar hebben wij hier het licht gezien en zit al de rest in duisternis.” Als Bart De Wever gaat vergelijken, dat hij het dan ook doet voor het fiscaal voordeel bij de bedrijfswagens.

 

Volgens een studie van de Oeso (Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling) is in geen land ter wereld het fiscaal voordeel voor bedrijfswagens zo groot als in België. De lijst gaat van 57 euro/jaar in Canada tot 2.763 euro/jaar in België. Per maand is dat 230 euro in ons land. Zou het niet mooi zijn als men dit al eens terugbrengt naar het gemiddelde in de Oeso-landen? Gemiddelde van 133 euro/maand.

 

Andere voorstellen zijn natuurlijk ook te overwegen: alleen een fiscaal voordeel voor hier gefabriceerde én propere bedrijfswagens (Dimitri Verhulst), een vrij te spenderen mobiliteitsbudget (Groen en anderen), een combinatie van deze voorstellen... Er is zoveel meer dan alles laten zoals het nu is. Is de N-VA de 'kracht van verandering, motor van vooruitgang' of niet?         Foto: Bart De Wever intussen bij de opening van de Sinksenfoor 2015.

00:05 Gepost door AFF/Verzet | Permalink | Commentaren (0) | Tags: de wever, sociaal, mobiliteit |  Facebook | | |  Print

De commentaren zijn gesloten.