22-12-15

NOG ALTIJD FOUT OP HET EINDE VAN HET JAAR

Kranten en weekbladen publiceren dezer dagen elk op hun manier jaaroverzichten. Een beetje raar, want het jaar is nog niet helemaal voorbij. Maar goed, de meeste gebeurtenissen kunnen we intussen met enige afstand opnieuw bekijken. Worden daarbij fouten rechtgezet die wel eens gepubliceerd worden onder tijdsdruk en gemakzucht van journalisten? Niet noodzakelijk.

De Morgen pakte het voorbije weekend uit met een fotobijlage over 2015. Elke redacteur en medewerker van de krant mocht zijn/haar foto van het jaar kiezen “om deze bijlage minutieus in elkaar te steken”. “Minutieus”? Een van de eindredacteurs van de krant koos de foto hiernaast van de, toen nog, Griekse minister van Financiën Yanis Varoufakis zittend op de vloer van het Griekse parlement. Een, inderdaad, opvallend beeld. We zien het ‘onze’ minister van Financiën Johan Van Overtveldt nog niet doen.

Het commentaar bij de foto luidt: “55.000 euro. Zo veel zou hij tegenwoordig vragen voor een lezing. Op dit beeld, in juni, zit toenmalig Grieks minister van Financiën Yanis Varoufakis nog gewoon op de grond in het parlement. Alweer gaat het over besparingen, na een zoveelste clash met Europa. Een maand later stapt Varoufakis op. Het kan verkeren. In januari, na de overwinning van Syriza, is hij nog de nieuwe held van (extreem)links. De stoere minister op de motor doet vrouwen in zwijm vallen en is de chouchou van het internet (…).”

Het staat wel in de voorwaardelijke wijze (“Zo veel zou hij tegenwoordig vragen voor een lezing…”), maar er staat niets anders bij zodat de lezer wel moet denken dat Varoufakis allicht zoveel geld vraagt voor een lezing. Het is echter een kwakkel van formaat van de Britse krant The Telegraph, zonder te checken overgenomen door talloze andere media. De Britse krant baseerde zich op een artikel verschenen in een Grieks zondagsblad gespecialiseerd in populistische sensatie die het verkoopt samen met soft-pornografische dvd's.

Yanis Varoufakis heeft op zijn blog uitgelegd hoe de zaak wél in elkaar steekt. Van eind augustus tot eind oktober heeft Varoufakis vierentwintig lezingen gegeven… zonder daarvoor één euro te vragen, en twee lezingen waarvoor hij zich ruim heeft laten betalen: de deelname aan een televisieprogramma van een Italiaans commercieel televisiestation en een lezing voor een Turks investeringsfonds. Met die twee goedbetaalde deelnames kon hij de vierentwintig andere lezingen bekostigen. Welke die vierentwintig lezingen waren somt Varoufakis op, zodat zijn bewering terzake gemakkelijk kan gecontroleerd worden.

De verduidelijking van Yanis Varoufakis verscheen eind oktober, twee dagen na het fout artikel in The Telegraph en werd in ons land opgemerkt door Lode Vanoost voor De Wereld Morgen. Als gevolg van De Wereld Morgen vervolledigde dan weer De Standaard online haar eerder van The Telegraph overgenomen artikel. De foute titel boven het artikel liet De Standaard echter staan. Het is bekend: journalisten hebben doorgaans lange tenen, langere dan politici wordt wel eens gezegd. Fouten geven ze niet vlug toe.

Maar twee maanden later opnieuw dezelfde fout maken, terwijl een en ander intussen in de juiste context is geplaatst. Dat is toch wel ergerlijk. Dat ze bij het Nieuw-Solidaristisch Alternatief (N-SA) foute informatie publiceren en/of niet rechtzetten: we verwachten niet anders. Maar bij De Morgen zou het toch anders mogen.

00:17 Gepost door AFF/Verzet | Permalink | Commentaren (0) | Tags: griekenland, media, n-sa |  Facebook | | |  Print

De commentaren zijn gesloten.